Sunday, December 4

Trolley Baby

Well hello there ~
Hari ini I nk melepaskan geram kepada beberapa individu yang mungkin x faham dekat Malaysia ni. Actually, masa I type entry ni, I istighfar banyak-banyak kot-kot la terkeluar perkataan yang tidak diingini. Kepada mereka yang selalu mengikuti perkembangan akid89.blogspot ini, mungkin u all pernah terbaca post-post berkenaan dengan kemarahan I kepada golongan yang ada BABY. BABY..?

Actually bukan BABY yg I marah sebab ea la, budak sekecil itu apa yang mereka tahu? Seorang khalifah Allah yang baru sahaja lahir kemuka bumi-Nya yang dianggap masih suci putih berseri tanpa sekumit besar dosa ada padanya. So, bukan BABY yg I nk lepaskan geram, tetapi, kepada mak bapa BABY tu. Mungkin perkara ini biasa terjadi kepada pasangan yang baru sahaja berkahwin. I cuba untuk memahami mereka, kerana x mustahil, apa yg I akan cakap lepas ini juga akan berlaku kepada diri I. Allah itu maha adil.

Tapi sebagai peringatan bersama, I cuba untuk mengubah mentaliti orang muda yang kebanyakan mengikuti blog ini untuk turut berfikir. Pada hari Sabtu yang lalu, seperti biasa, I keluar untuk menghadiri satu event. Seperti yang sedia maklum, I xda kereta sendiri lagi, so, public transport merupakan pangangkutan utama I. Boleh kata KL ni, I da tau selok belok public transport. Apabila I bercakap berkenaan dengan hari SABTU, umum tahu ketika itu ramai penduduk/masyarakat keluar untuk melakukan aktiviti masing-masing.

Oleh hal yang demikian, masyarakat juga perlu tahu waktu dan ketika, bila waktu puncak pada sesuatu tempat akan berlaku. Ketika itu jam menunjukkan pukul 6pm. Seperti biasa, waktu ketika ini ramai anak-anak muda dan juga masyarakat akan pulang ke tempat masing-masing kerana kita sebagai orang Melayu masih mengekalkan adat dan dilatih untuk pulang sebelum Maghrib. Tempat kejadian KTM KL Sentral.

gambar hiasan : trolley baby
gambar hiasan : suasana peak di kl sentral
Ada satu couple ni mungkin baru mendirikan rumah tangga. Rasanya x baru juga la, adalah dalam setahun lebih kerana ada seorang BABY yg comel pada mereka. tetapi yang menbangkitkan rasa geram dan marah, adalah mereka masih menggunakan trolley baby untuk berpusu-pusu masuk ke dalam komuter. URGH!!! Abang, kakak, tau x, time ni time peak, orang berpusu-pusu nk masuk masuk dalam train, ramai, penuh. Fikir la sikit, abang kakak lagi nk tambah ruang dengan trolley baby tu. Kok ea pun nak bawa masuk sgt, naik la time x ramai. X ke menyusahkan orang lain terpaksa menyempit untuk hanya mengisi ruang dlm ktm tu.

Aduyai, mujo la BABY tu comey, terubat sikit nafsu amarah I masa tu. So, I xnk luahkan banyak-banyak, kepada mereka yg bakal menimang cahaya mata, Alhamdulillah, rezeki daripada Allah S.W.T. Tapi beringatlah, sekurang-kurangnya tahu dimana letakkan sesuatu perkara di tempat yg betul. I pun bermuhasabah diri supaya ia tidak akan berlaku kepada diri I suatu hari kelak. Astaghfirullah alazim...

Sehingga kita bertemu lagi.. tata..


 ^_^