Saturday, October 27

Guangzhou Trip 1

Assalamualaikum & Salam 1 Malaysia.

Before I memulakan cerita, rasanya x terlambat untuk mengucapakan Selamat Hari Raya Aidiladha 1433 H kepada semua umat Islam yang menyambutnya, dan disamping kita bergembira menyambut perayaan ini, sama-sama lah kita bermuhasabah diri, ingat-mengingati kepada saudara kita yang berada di pelusuk dunia yang tidak dapat merayakan perayaan ini seperti suasana yang kita sedang alami ketika ini.

Well kali ini, selepas hampir berpuluh tahun lamanya, I terasa nk update cerita kat dalam blog ini walaupun I tau yg traffic blog ni ntah ada lagi ke tidak seperti zaman kegemilangan nya terdahulu. haha.. Untuk post kali ini, I nk share cerita trip I selama seminggu di bumi tembok besar ini.

setibanya di Baiyun International Airport, Guangzhou.
Pada 13 October yg lepas, I berangkat dari LCCT menuju ke Baiyun International Airport, Guangzhou. Yes, Guangzhou :) So, this is my first time went here, which xde pun dalam plan hidup I nk jalan kat sini, I lebih suka untuk menjejakkan kaki ke bumi Beijing. Tapi xpe la, da rezeki untuk sampai kat sini pun da seronok. ^_^

Salah sebuah tugu di Beijing Rd
Di sekitar Beijing Rd
X banyak aktiviti yg berlaku pada hari pertama kerana flight from LCCT pun dari kul 4pm dan tiba di Baiyun Airport pada jam 8pm. mengambil masa 4 jam yg sangat I terasa bosannya. Da la flight penuh. Huhu.. Setibanya di Guanngzhou, I disambut oleh En. Zahari Osman tuan rumah selama seminggu I akan berada di sini. Untuk pengetahuan En. Zahari ini bekerja as a staff di Konsulat Jeneral Malaysia. So, boleh kata, duit untuk lodging da boleh jimat. :)

Keesokkannya, in the morning, we all naik teksi menuju ke salah sebuah tempat untuk shopping kain di guangzhou, x ingat la apa nama tempat tu, & we all borong sangat banyak, rasanya habis almost RM2k kat situ. boleh kata total 40m kain we all shopping. Then, I pun melepaskan peluang untuk membeli kain dan terus ke kedai tailor untuk buat baju chinese. hehe.. cantik tau baju tu.. tapi xde gambar nk tunjuk. ngee..

Patung di Chen Clan Academy
Suasana di dalam kawasan Chen Clan Academy
Lepas abes shopping pada waktu pagi, petang nya pulak we all gerak ke Beijing Lu untuk jalan2 window shopping n shopping klu terjumpa barang menarik. :) kat situ kalau kat Malaysia lebih kurang macam Bukit Bintang la. Ramai sangat orang, I mean, SGT RAMAI.

Ukiran bangunan yg sangat unik
Hari kedua pulak,  I went to Chen Clan Academy which dekat sini lebih kurang macam museum la, dia tunjuk mcm mne living Guangzhou dlu, barang-barang antik & barang-barang unik. Klu untuk tourist best kat sini. Tempat dia xde la besar, tpi klu nk jalan2 dalam tu amek masa 1-2 jam bergantung kepada passion kita untuk tgk setiap benda. Tiket masuk 10 yuan kot. Ntah, lupa da. haha..

Lunch di salah sebuah restoran halal di Guangzhou
Bergambar dari rumah kawan
Lepas tu we all gerak ke Citic Plaza which kat sini office kedutaan Malaysia dia Guangzhou, untuk bertemu dengan En. Zahari then dia bawa I ke East Railway Station untuk beli tiket ke Hong Kong. Lepas beli tiket, we all lunch kat restoran makanan halal disana. Lepas tu, petang we all gerak ke Huaisheng Mosque untuk menziarahi makan bapa Saudara kepada Rasulullah kita Sa'd ibn Abi Waqqas. Selesai mneziarahi makam itu, kami terus pulang kerana terlalu penat berjalan-jalan seharian.

bersambung....

2 comments:

khairunnisa said...

jeleznya dpt g china =p..cuti sakan =)

syazwan akid said...

biasa biasa je :)