Saturday, June 4

Singapore Backpackers

Assalamualaikum & Greetings...
Untuk post kali ni i nk share experience i pergi Singapore seorang diri. Wow, yah, i repeat alone. Pada 20hb May yang lepas, i ke Singapore dengan menaiki pesawat Malaysia Airlines dari KLIA menuju ke Changi Airport. Bertolak pada jam 5pm dan tiba di sana satu jam selepas itu. Pertama kali menjejakkan kaki di airport Changi bagaikan seperti seekor rama-rama yang terbang mencari madu bunga. Terkial-kial mencari tempat yang harus dituju. Apa-apa pun, setibanya di station SMRT, bertambah lagi terkial-kialnya apabila tidak tahu menggunakan mesin tiket MRT. Apabila berada bersendirian, kita harus berani mencuba untuk kuat di negara orang.

30 minit selepas itu, i tiba di station kallang dan kemudian berjalan kaki menuju ke tempat kediaman i untuk 3 hari trip kali ini. i stay kat Ideal Backpackers Hostel kat Geylang Rd. Not bad untuk mereka yang hanya inginkan tempat tidur budget berbanding dengan hotel-hotel megah yang ada di Singapore. Bayaran untuk satu malam adalah $45 SD. Lepas tu, i keluar untuk mencari kedai makan. Alhamdulillah, ada satu kedai halal di sekitar hostel itu. Selepas itu, untuk tidak membuang masa i terus menaiki SMRT menuju ke tempat yang diistilahkan sebagai Heart Of Singapore which is at Orchard Rd. Wah, sampai gak i kat sane. Takde apa pun actually, just macam bukit bintang je. Shopping Mall yang hebat-hebat banyak la kat situ. Kemudian, i balik hostel and tidur.

Pagi sesudah subuh i keluar and melangkah kaki menuju ke station kallang SMRT. Kemudian membeli tiket ke station Harbour Point. Setibanya di sana, i breakfast dulu, then berjumpa la dengan kawan i, nisa with her mum kat station Harbour Point. Then melangkah kaki ke Vivo Shopping Mall naik ke tingkat 3 untuk menaiki train ke Sentosa Island. Fare dalam $3 SD. Sampai kat Sentosa Island dalam pukul 9am, then jalan-jalan la kt area depan pintu masuk USS sebab dia buka jam 10am. Jam 10am, terus we all serbu masuk ke USS.

Wow, kat dalam USS macam-macam ada. Kalau i nk describe satu-satu apa yang ada kat dalam tu, maknanya, lagi panjang kot post kali ini. Macam ni lah, biarkan ia menjadi satu tanda tanya apa yang ada di dalam itu. Dan kepada mereka yang belum sampai, pergilah selagi mampu. Untuk remaja macam kita ni sangat seronok untuk melihat sesuatu perkara yang tiada di negara kita. Bukan nak membangga sangat pun, tapi sebab sudah diberi peluang melihat dunia, i suka kongsikan juga pengalaman ini kepada mereka yang belum merasainya dan mengajak you all untuk turut sertanya sekali.

I pun lepak la sana smpi 7pm. Kaki masa tu da longgar habis. Skru pun da banyak jatuh masa jalan. Haha.. itu just merupakan perumpamaan yang i betul-betul kepenatan berjalan di sekitar USS yang sangat besar ok. Then i nek SMRT menuju pulang ke hostel. Lepas dok berhias diri, i pun pi dinner kat restoran yang sama and i x larat n berjalan malam tu just terus balik ke hostel.

Esok paginya, i bangun and berkemas bersedia untuk check out. Lepas checkout, i terus ke airport, then simpan bag sebab flight i lama lagi. So, lepas simpan je, i naik cab proceed to Marina Bay. Jalan-jalan la i kat situ tengah hari dimana matahari sangat terik. Dari Marina Bay, i gerak ke Sentosa island balik sebab ade ride yang i nk sangat naik. Hehe. Lepas dah naik, i terus ke airport and lepak je kt departure hall Changi Airport sampai pintu buka. Naik fliht, dan Selamat Pulang kepada warganegara... :)

Kepada mereka yang baca post ini yang ingin mengetahui lebih lanjut berkenaan dengan perbelanjaan/penginapan/cadangan/recommend boleh lah komen post ini dan i akan cuba secepat mungkin membalas pertanyaa anda. Apa-apa pun, trip kali ini sangat seronok and i ada pengalaman ke negara orang berseorangan. Next?? mungkin Bali.... :)

me and my kingdom
i xtau patung ape tu

Universal Studio Singapore

Far Far Away Castle

i jadi kanak-kanak jp

nisa's mum, nisa, Frankenstein, me

casino

10 comments:

Botak said...

universal studio mahallah beb., banyak duit ko., hari tu pergi pun aku mencarut-carut..

btw., siapa yang nak bercinta dgn barang elektronik, elok pergi sana., berbaloi..

syazwan akid said...

tempat-tempat macam ni biasalah. Mesti mahal, skali skala xpe kot spend untuk mcm ni. :)
Ade rezeki lebih, kita jalan. Hehe..

Yup, ramai gak mmbe gtau brng2 electronics murah.. tapi x sempat check. Thanks for da info.. :)

Ze_Mhis said...

mau pi universal studio je. by the way, boleh bagitau tak bajet masuk sume tempat tu? skang memang tengah buat bajet nak gi sana. tq

terbaru-->JU-ON BERTUNANGGG??????? -->BUSUKNYA HATI KAU!!!

syazwan akid said...

depends, klu u pergi weekdays dlm 66SD n klu weekends 72SD. klu RM around RM170 untuk tiket masuk. makan kat dalam tu around tu dlm belas2 SD. so, klu ade 20SD cukup kot. around RM50 klu amek 1SD = RM2.5. :)

_naJw@_~. said...

1 sd brapa RM?? nek flight pergi blik brape??

syazwan akid said...

now currency around 1SD = RM2.4 just amek RM 2.5 nk senang kira.
flight aritu nek MAS preturn tiket dpt RM300. now klu amek airasia RM150 leh dpt kot.. :)

aya rohaya said...

husband akak hisap rokok.. kalau bawak sekotak rokok kene declare ke sebelum masuk ke singapore?

iliarinayusof said...

beli tiket kat kaunter USS la ey? means between 9am-10am mcm tu? x ramai ke?

syazwan akid said...

akak aya rohaya,
sy x berani la cakap pape tentang tu, sebab i have no idea ttg rokok ni. sori ek.. :)

iliarinayusof,
cadangan lebih baik beli tiket online sebab senang x perlu Q, tpi klu nk beli kat ticket counter gak, depends r, klu salah time pergi ari tu ramai, jawabnya panjang gak r kne beratur, tpi klu gi weekday, ok kot, xde la Q panjang sangat.. :)

Sherry said...

hey, thanks for blogging. nice to see a post about Singapore backpackers from Malaysian traveler :)